Stacja służy do tankowania ciekłym gazem propan-butan butli zamontowanych na pojazdach samochodowych. Tankowanie pojazdów odbywa się poprzez dystrybutor odmierzający w [dm3] ilość zatankowanego gazu.
Ze względu na położenie zbiornika dzielimy stację na:
- Podziemne,
- Naziemne,
- Zakopcowane.
W kraju, najbardziej popularnymi stacjami LPG są:
- Naziemna z 2-ma zbiornikami V=4850L i pompą SKC4.08 Hydrovacuum,
- Podziemna z 1-ym zbiornikiem V=9,2 – 20 m3 i pompą Corken 5,5 kW.
Innymi pompami stosowanymi do zbiorników naziemnych jak i podziemnych są:
- Red Jackrt Premier LPG Pump P300V17-21 2,25 kW,
- Ebsray RC 20/25 2,2 kW.
Instalacja naziemna do tankowania samochodów składa się z:
- 2-uch zbiorników gazu o pojemności 4,85 [m3] każdy;
- pompy wirowej z silnikiem elektrycznym w wykonaniu przeciwwybuchowym Ex;
- dystrybutora gazu ciekłego z liczydłem elektronicznym i modułem współpracującym z kasą fiskalną; dystrybutor zakończony jest pistoletem do tankowania pojazdów;
- układu rurociągów w obrębie zbiornika oraz rurociągów łączących zbiornik z dystrybutorem;
- armatury i aparatury do obsługi zbiornika;
- osłony pompy wykonanej z blachy stalowej.
Do napełniania zbiornika gazem z autocysterny służy typowy zawór wlewowy ZT1, ZT2 z gwintowaną końcówką do węża autocysterny i wewnętrznym zaworem zwrotnym; umieszczony jest on na zbiorniku pod plastikowym kołpakiem.
W przypadku wzrostu temperatury, zamknięta w rurociągu ciecz na skutek rozszerzalności może spowodować znaczny wzrost ciśnienia, a co za tym idzie, może dojść do rozerwania rurarzu. Zapobiegają temu hydrostatyczne zawory upustowe ZH.
Zbiorniki w wykonaniu standardowym wyposażone są w pływakowe wskaźniki poziomu fazy ciekłej WN1, WN2, które służą do kontroli stanu napełnienia zbiorników. Wskazówka tarczy wskaźnika pokazuje procentowy stan napełnienia.
Do wskazywania ciśnienia w zbiornikach zastosowano zawory z manometrem PG1, PG2. Służą one jednocześnie do kontroli maksymalnego poziomu cieczy podczas napełniania zbiornika z autocysterny. Po otwarciu zaworu przy napełnieniu 85% z dyszy zaworu wydobywa się faza ciekła w postaci białej mgły. Zawory poboru ciekłego gazu ZA1, ZA2 służą do awaryjnego opróżnienia zbiorników. Szczegółowy opis zbiorników znajduje się na ostatniej stronie paszportu zbiornika.
Po otwarciu zaworów Z1, Z2 płynny gaz wpływa pod ciśnieniem hydrostatycznym do instalacji poprzez zawory nadmiarowe ZN1, ZN2 i filtr F. Zadaniem zaworów nadmiarowych jest ograniczenie przepływu (do zera) w przypadku uszkodzenia rurociągu tłocznego i powstania niekontrolowanego wycieku. Pompa tłoczy gaz do rurociągu tłocznego, gdzie najpierw znajduje się manometr M. Wymianę manometru umożliwia zawór kulowy. Za manometrem znajduje się zawór odcinający Z3.
- Dystrybutor Dragon 5
- Dystrybutor Dragon Duplex
- Stacja Orlen
- Stacja paliw BP
Na rurociągu tym zabudowano zawór obejściowy (by-pass) ZO, poprzez który część strumienia cieczy (nadmiar) może powrócić z powrotem do zbiornika. Otwiera się on, gdy ciśnienie w rurociągu tłocznym przekroczy jego ciśnienie nastawy (regulowane śrubą). Jako że wydatek pompy jest dużo większy niż prędkość tankowania zbiornika samochodowego, zawór obejściowy pracował by non stop, powodując uciążliwy hałas, zastosowano rurociąg obejściowy z zaworem Z4. Zawór należy nieznacznie otworzyć tak aby ciśnienie na manometrze M w trakcie tankowania wynosiła 10-12 bar.
Dalej ciecz rurociągiem tłocznym płynie do dystrybutora; przechodzi przez separator gazu dystrybutora, gdzie zostaje odseparowana faza gazowa od fazy ciekłej. Gaz płynny w fazie ciekłej przechodzi do węża nalewczego, natomiast faza gazowa wraca króćcem powrotu fazy gazowej do zbiornika. Na wejściach rurociągów do dystrybutora znajdują się złącza zrywalne ZZ1, ZZ2; powodujące przerwanie połączenia i zamknięcie wypływu gazu z przewodów w przypadku np. najechania samochodu na dystrybutor.
Dla ochrony przed nadmiernym wzrostem ciśnienia w zbiorniku, zgodnie z Przepisami Dozoru Technicznego zainstalowano zawory bezpieczeństwa ZB1, ZB2, zblokowane z zaworami odcinającymi.
Lokalizacja stacji wymaga ustalania „Warunków zabudowy i zagospodarowania terenu”, i następuje w drodze decyzji wydanej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Miejsce lokalizacji powinno być określone w „Planie realizacyjnym zagospodarowania terenu”. Plan realizacyjny zagospodarowania terenu powinien być uzgodniony z instytucjami wskazanymi przez Urząd Miasta lub Gminy w „Decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu”.
Budowa nowej stacji lub rozbudowa istniejącej wymaga pozwolenia na budowę. Projekt budowlany może być wykonany jedynie przez projektantów posiadających odpowiednie uprawnienia projektowe.
Instalacja elektryczna stacji LPG
Strefy, oznakowanie stacji LPG